Cart

אין מוצרים בסל הקניות.

התהליכים המתרחשים ביינות בכל יקב, מעניקים לכל סוג את טעמו המיוחד. האם ידעתם שאפילו הגימור של הכוס משפיע על טעמו של היין? הסודות הכמוסים של הייננים עוברים מדור לדור ואנחנו מקבלים הזדמנות להציץ אל היקבים של המומחים.

רוצים לדעת עוד? השתתפו באחת מסדנאות היין שלנו להרחבת הידע שלכם על עולם היין

לחצו כאן>>

יין ישמח לבב אנוש – והכוס?

היין הוא משקה ייחודי, אבל בינינו? גם קצת מוזר. טעמו יכול להיות מתקתק בטמפרטורה מסוימת וגס בטמפרטורה אחרת. אפילו במעבר מכלי גבוה לנמוך טעמו ישתנה. אז… איך יודעים לבחור את היין האולטימטיבי ולהתאים לו את הכלי הנכון? יצאנו לבדוק.

אינסוף כלים ממתינים לאוהבי היין. מסתבר שהכוסות הגבוהות הן רק הקצה של מגוון אפשרויות העשרה שהופכות כל יין לבעל טעם ייחודי בפני עצמו. ועדיין, אין משמעות הדבר שכדי ליהנות מיין צריך להשקיע סכומי עתק.

חשיבות ההגשה בכוס הנכונה

בחירה נכונה של הכוס תיתן אינדיקציה יותר מדויקת על איכות היין. כך למשל, ב-1986 יצרן הזכוכית האוסטרי רידל יצא עם ליין ייחודי של כוסות זכוכית מסוגים שונים, כאשר כל סוג מותאם ליין אחר. הקהל קיבל את זה בבהלה ואפילו בתמיהה: עד אותו זמן, צרכני היין נהגו להשתמש בכוס אחת בלבד. כדי לשבור את הקרח, רידל הזמין אורחים נבחרים לערב טעימות יין כדי להוכיח כי הבדלים קטנים בכוסות יוצרים הבדלים גדולים בטעם.

לא נתעכב כעת על שיקולי הרווח שלו, אבל נראה כי רידל צדק: אפילו הטירונים שבטועמי היין הבחינו בהבדלים בין הכוסות, למרות שהוגש להם אותו היין בדיוק! עשור מאוחר יותר, רידל זכה בפרס מיוחד על תרומתו לעולם היינות.

גם אם אתם לא שתיינים גדולים של יין וגם אם כוס יין שורה בדרך קבע ליד הארוחות שלכם, אתם עדיין לא צריכים לקנות את כל הסטים באיקאה או בחנות הבוטיק הקבועה שלכם כדי להפוך את היין שלכם לטעים יותר. כן חשוב לבחור מספר סוגים של כוסות בהתאם ליין המועדף עליכם.

כיצד צורת הכוס משפיעה על הטעם?

  • צפיפות – צורת הכוס משפיעה על צפיפות ומיקום אדי היין המשפיעים על חוויית השתייה
  • טמפרטורה – לכל יין הטמפרטורה המתאימה לו ביותר, המשפיעה על רכיביו ועל מולקולות הטעם. הטמפרטורה אחידה ליין אדום ואחידה גם ליין הלבן.
  • פיזור – צורת הכוס משפיעה על פיזור החלקיקים ביין

כל כוס והיין שלה

  • Pinot Noir – כוס בעלת בטן רחבה יחסית ופתח צר במיוחד ליינות פירותיים. הבטן מיועדת לערבב את טעמיהם המתוקים של הפירות ואילו קווי המתאר הצרים מאפשרים לרכז את הטעמים בעת הלגימה.
  • Chardonnay – כוס מוכרת המתאפיינת בבטן רחבה ומעוגלת המתאימה ליינות בעלי חומציות גבוהה. צורתה הייחודית של הכוס מאפשרת כניסת אוויר לאיזון הטעמים.
  • Bordeaux – יינות אדומים מרוכזים מקבלים טוויסט מיוחד כששותים אותם בכוס גבוהה בעלת היקף נדיב המעודד חמצון וצורה מוארכת המגבירה את ערבול אדי האלכוהול.
  • Sauvignon Blanc – כוס שנועדה במקור ליינות לבנים ארומטיים. מתאפיינת בחידוד טעמי היין הודות לגובהה והיותה צרה.
  • Brandy – הבסיס הרחב והרגל הקצרה של הכוס מעודדים את השותה לחמם את הכוס בידיו. חימום הכוס מאפשר ליין לשחרר ניחוחות קסומים לאוויר.
  • Burgundy – כוס ייחודית ליין פירותי בעלת נפח במרכז הכוס.
  • Rose – כוס בעלת שפה המוכוונת כלפי חוץ ומאפשרת ללשון לטעום את היין בעדינות וליהנות מהחומציות טרם הטעימה עצמה בעוד הרוחב של הכוס נועד להדגיש את ההיבטים הפירותיים.
  • Syrah – צורה ייחודית המתמקדת בטעמו של הפרי ותוכננה במיוחד על ידי יצרנית יינות פירותיים.
  • Chablis – כוס גבוהה בעלת פתח צר שאינו מאפשר לאוויר להתערבל בטעמי היין. המבנה הצר נועד לשמור על הטמפרטורה הקרירה של היין.
  • Champagne – בין סוגי הכוסות האלגנטיות שקיימות. הזכוכית שומרת על בועות היין ואילו החישוק הצר מחדד את הארומה הייחודית.
  • Port – כוס אידאלית ליינות מועשרים ועתירי אלכוהול המורגשים יותר בזכוכית קטנה. צורת הכוס מרכזת את הפירותיות של היין ושומרת את התחושה האלכוהולית.

אלוהים נמצא בפרטים הקטנים (של כוס היין)

בין אם אתם מחובבי היין המתוק או היבש, הלבן או האדום, חזק או קליל – ליינות ישנם כללי הגשה מאד ספציפיים המאפשרים למצות באמת את הטעמים המלאים והעשירים שלהם.

בנוסף להקפדה על טמפרטורת ההגשה הנכונה, כל סוג יין דורש סגנון מסוים של כוס בצורה המתאימה למאפייניו הייחודיים. הכרת הסוגים השונים של כוסות היין והמאפיינים הייחודיים שהופכים כל כוס לאידאלית הם צעדים חיוניים לאלו בינינו שרוצים להגיש יינות במיצוי המקסימלי של הפוטנציאל שלהם.

כף הרגל של הכוס

"רגל" הכוס היא החלק שמאפשר לכוס לעמוד זקוף ולא בצמוד לשולחן. הגבעול הנישא מעל בסיס הכוס מהווה נקודת אחיזה המשמרת את הטמפרטורה של היין מבלי לחממו או לקררו יתר על המידה. כמו כן, הרגל מונעת הותרת כתמים שומניים על הכוס, כתמים הפוגמים בחוויית הלגימה.

החלק הקעור

הכוס עצמה, החלק הקעור, משמש למספר מטרות. מרבית כוסות היין תהיינה בעלות נפח ההולך וקטן ופתח צר בחלק העליון, יותר מאשר בתחתית הכוס. הצורה הייחודית הזו מאפשרת ללכוד את ניחוחות היין ולהפיצם בכיוון הפה והאף.

צורותיהן הייחודיות של הכוסות נועדו לשרת את מאפייני היינות השונים. באופן זה, כוסות יין אדום תהיינה בעלות פתח רחב יותר. הפתח הרחב מאפשר שטח פנים גדול יותר ומעניק טעם ייחודי.

צבע הכוס

הצבע האידאלי לכוס יין הוא צבע הקריסטל, המאפשר לראות בברור את יופיו של היין והדקויות המייחדות אותו. כוסות צבעוניות יכולות לייפות את היין, אמנם, אבל כדי ליהנות מהיין עצמו עדיפה כוס חסרת צבע.

איך להחזיק נכון כוס יין?

את כל כוסות היין יש להחזיק ברגל הכוס, כשהאצבעות העיקריות הפעילות הן האגודל, האצבע המורה והאמה. האצבעות האחרות נעות באופן טבעי ואינן מחזיקות באופן ייחודי את הכוס.

 האם זה באמת כל כך משנה איך מחזיקים את הכוס?

ישנן דרכים שונות להחזיק כוס יין בצורה נאותה. אמנם בישראל, גינונים אינם מהווים את עיקר הדרכים ליצור קרבה ורושם אולם בחברה הגבוהה ובעיקר בקרב שותי יין, אופן החזקת כוס היין הינו בעל משמעות חברתית והתנהגותית.

מבחינת טעמו של היין, כל עוד האחיזה היא ברגל הכוס – לא תהיה השפעה משמעותית על הטעם של היין אבל מבחינה חברתית ישנה השפעה על הרושם שתשאיר על שותפיך לשיחה. בכל מקרה, הדבר האחרון שאתה צריך לחשוב עליו באירוע החברתי הוא האופן בו אתה מחזיק את הכוס.

אורחים או מארחים?

בין אם אתם אורחים או מארחים, ישנה חשיבות מרכזית לידע שתפגינו בנוגע לאופן החזקת היין, הידע הכללי שלכם אודות סוגי היינות והגינונים אותם אתם רוכשים ומיישמים בטקס הזמנה, בחירה, מזיגה וטעימת יין.

באירועים המאכלסים מעמדות מבוססים או כאלה שהאורחים בהם בעלי חיבה מיוחדת ליינות, רכישת ידע בסיסי בכל הנוגע לטעימת יינות על פי הכללים הנכונים היא צעד רצוי ומבורך.

הצטרף למועדון לקוחות

    דילוג לתוכן